Tijd voor plan B voor Antwerpse haven

13 Januari 2016

"De onzekerheid over de Saudische investeringen in de Antwerpse haven is de ideale aanleiding om het havenbeleid om te gooien." Dat zegt Antwerps Groen-fractieleider Wouter Van Besien. Hij roept schepen Marc Van Peel (CD&V) en het Antwerpse havenbestuur op om niet langer te rekenen op investeringen uit schurkenstaat Saudi-Arabië en op zoek te gaan naar betrouwbare investeerders. "Laten we nu eindelijk de omslag maken naar een toekomstgerichte, duurzame industrie in de Antwerpse haven met als uitgangspunt meer jobs en minder vrachtwagens." AntwerpsHavenbedrijf

"Het kreeg op korte tijd twee keer slecht nieuws", aldus Van Besien. "Enkele maanden geleden schorste de Raad van State het ruimtelijk uitvoeringsplan voor het nieuwe Saeftinghedok.  En nu blijkt dat ook de mega-investering van 3,7 miljard euro vanuit Saudi-Arabië voor een nieuwe fabriek aan het Delwaidedok uiterst onzeker is." Volgens Van Besien hebben de twee dossiers met elkaar te maken. "Het was niet toevallig dat er vorig jaar in dezelfde week twee aankondigingen werden gedaan. De eerste was dat de Saudi's op de plek die binnenkort vrijkomt aan het Delwaidedok een nieuwe fabriek zouden neerpoten. De tweede dat er dringend nood was aan een nieuw dok. Dit om nog meer containers richting Antwerpse haven aan te trekken."

Vandaag ziet de situatie er heel anders uit. Zowel de toekomst van het Delwaidedok, als dat van het nog te graven Saeftinghedok staan op losse schroeven. Volgens Van Besien is dit dan ook het  perfecte moment voor plan B. "Een nieuw dok graven is zowel economisch als ruimtelijk een slecht idee", aldus de fractieleider van Groen. "Economen als Geert Noels hebben al vaak en scherp geargumenteerd dat overslag van goederen veel ruimte, maar weinig jobs en weinig meerwaarde met zich meebrengen. Bovendien wijzen transporteconomen als Willy Winkelmans er al lang op dat er op onze Antwerpse wegen onvoldoende capaciteit is om die bijkomende vrachtwagens af te wikkelen."

Volgens Van Besien moet de Antwerpse haven op zoek gaan naar betrouwbare investeerders om de omslag richting een duurzame industrie te maken. "De haven en het internationaal goederenverkeer zijn veel te veel olie-gedreven. Gezien het internationaal klimaatakkoord, dat een vermindering van de CO2-uitstoot centraal stelt, zullen onze havens in de toekomst van karakter moeten veranderen. Laat ons met Antwerpen een voorsprong nemen en daar vandaag mee starten. Investeer in een toekomstgerichte industrie en stop met roekeloos gokken op een blijvende stijging van de  containertrafiek. Heel concreet vraag ik schepen Van Peel om het Saeftinghedok te schrappen en versneld op zoek te gaan naar een betrouwbare industriële invulling van de voormalige Opel-site en het Delwaidedok. Deze piste zal leiden tot meer jobs en minder vrachtwagens."