Wilrijk

Groen Wilrijk zetelt momenteel met twee leden in de districtsraad. We voeren oppositie tegen een coalitie van N-VA, CD&V en Open Vld.
Karl Van den Brande - beter bekend als boer Karl van de kinderboerderij - legde op 8 mei 2015 de eed af als districtsraadslid. Hij volgde daarmee Wendy Geens op die jarenlang met veel enthousiasme en professionaliteit haar functie waarnam.
Sinds oktober 2015 krijgt Karl de steun van Dirk Avonts, die de fakkel overneemt van Sven Geysemans die jarenlang voorzitter en boegbeeld was van Groen Wilrijk. Dirk Avonts zetelt voor Groen ook in de OCMW-raad van Antwerpen wat hem in de districtsraad bijzonder goed van pas komt als het gaat over de verkoop van OCMW-gronden. Daarnaast blijft Groen Wilrijk vol overtuiging dossiers als het Ferrarisbos, de verkeersveiligheid in Wilrijk en de ISVAG-oven opvolgen en proberen we met concrete voorstellen de overlast van de A12 in het district te aan te klagen.

Volg ons ook op facebook!

Actueel

“Dit is een eerste belangrijke overwinning”, reageert Groen-fractieleider Wouter Van Besien op de koerswijziging van de Vlaamse regering

Ringland is niet combineerbaar met de Oosterweelverbinding en een volledige overkapping van de Antwerpse Ring is onmogelijk. Dat blijkt uit antwoorden van Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) aan Wouter Van Besien. De Antwerpse Groen-fractieleider roept intendant Alexander D’Hooge op om zich niet langer te verstoppen en het Oosterweel-tracé te verwerpen: “Het biedt onvoldoende kansen om de leefbaarheid van Antwerpen maximaal te verhogen, en dat is net de opdracht van de intendant.”

 

Eén jaar na de start van de toeristische vluchten op de luchthaven van Deurne maakt Groen de balans op. Ondanks alle hoera-berichten over de heropleving van de regionale luchthaven, oogt die allesbehalve rooskleurig. De luchthaven bevindt zich middenin drukbevolkt woongebied en de overlast voor de omwonenden (vooral in Berchem, Deurne, Borsbeek, Mortsel en Boechout) neemt almaar toe. Het aantal klachten over geluidsoverlast en geurhinder explodeert.

 

Groen begrijpt minister van Mobiliteit Ben Weyts (NVA) niet.“Voor de Brusselse Ring is hij voor het scheiden van de verkeersstromen, maar voor de Antwerpse Ring is hij ertegen”, zegt Wouter Van Besien in het opiniestuk dat op 15 april verscheen in Gazet van Antwerpen.

 

“De Oosterweelverbinding is meer en meer een spookdossier aan het worden.

43 Antwerpse gemeenten komen deze week op initiatief van Antwerps mobiliteitsschepen Koen Kennis samen om

De financiering van de verschillende Antwerpse districten is volledig scheefgetrokken en is niet meer afgestemd op de lokale noden van de bewoners. Tot die conclusie komen Groen-raadsleden Joris Giebens en Marij Preneel op basis van recente cijfers die Groen opvroeg bij schepen Koen Kennis (N-VA). Zo ontvangt het district Berendrecht-Zandvliet-Lillo per inwoner een bedrag van 121 euro, terwijl Borgerhout het met 45 euro per inwoner moet stellen.

Wouter Van Besien doet een oproep aan alle parlementsleden afkomstig uit Antwerpen om tegen de verlenging van Doel 1 en Doel 2 te stemmen. De Groen-fractieleider wil de krachten over de partijgrenzen heen bundelen om zo  een definitief kruis te zetten over kernenergie en de omslag richting de productie van hernieuwbare energie in te zetten.

Ondanks het hevig protest tegen de heropstart in 1998, verbrandt de ISVAG-afvalverbrandingsoven nog steeds huishoudelijk afval. De huidige vergunning loopt tot 2020, en oorspronkelijk was dat ook de geplande einddatum van de afvalverbranding in Wilrijk. Maar ISVAG wil een verlenging van de vergunning, én een verhoging van de verbrandingscapaciteit! Groen zal net als in het verleden haar rol spelen en blijven pleiten voor een uitdovend scenario.

Het districtsbestuur van Wilrijk (N-VA, CD&V, Open VLD) heeft beslist om de Michel Willemslaan heraan te leggen. Er komen vijf nieuwe parkeerplaatsen, maar geen fietspad. Volgens Groen-oppositieraadslid Dirk Avonts verhoogt deze keuze de onveiligheid van de fietsers. “Bovendien is het wel erg vreemd dat het geplande districtenfietspad hierdoor door een straat zonder fietspad zal lopen.”

 

Pagina's